پاورپوینت های معماری |پاورپوینت رشته معماری

پاورپوینت در مورد معماری, دانلود پاورپوینت معماری, دانلود مقاله ورد معماری, سایت مقالات معماری, پاورپوینت رشته معماری دانلود رایگان پاورپوینت معماری جهان دانلود رایگان پاورپوینت معماری دانلود رایگان پاورپوینت معماری سایت دانلود رایگان پاورپوینت

پاورپوینت های معماری |پاورپوینت رشته معماری

پاورپوینت در مورد معماری, دانلود پاورپوینت معماری, دانلود مقاله ورد معماری, سایت مقالات معماری, پاورپوینت رشته معماری دانلود رایگان پاورپوینت معماری جهان دانلود رایگان پاورپوینت معماری دانلود رایگان پاورپوینت معماری سایت دانلود رایگان پاورپوینت

دانلود معماری معاصر ایران پهلوی دوم و بعد از انقلاب 18 ص

معماری-معاصر-ایران-پهلوی-دوم-و-بعد-از-انقلاب-18-ص
معماری معاصر ایران پهلوی دوم و بعد از انقلاب 18 ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 15
حجم فایل: 26 کیلوبایت
قیمت: 8000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 15 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏معمار‏ی‏ معاصر ایران پهلو‏ی‏ دوم و بعد از انقلاب

‏مقدمه
‏شروع‏ معمار‏ی‏ معاصر ایران را م‏ی‏ توان از حدود سال 1300 به بعد دانست این زمان است که در اثر تحولات سیاس‏ی‏ و اجتماع‏ی‏ جریان زندگ‏ی‏ اجتماع‏ی‏ و اقتصاد‏ی‏ ایران تغییر کرد سیما‏ی‏ شهرها‏ی‏ ایران محول شد و بناها‏ی‏ لازم برا‏ی‏ زندگ‏ی‏ جدید مانند ادارات ، کارخانه ها ، بانکها ، ایستگ‏اهها‏ی‏ راه آهن ، دانشگاه و غیره و همچنین واحدها و مجموعه ها‏ی‏ مسکون‏ی‏ جدید در شهرها بوجود آمدند . این بناها برخلاف بناها‏ی‏ پیشین که معماران سنت‏ی‏ طراح‏ی‏ شده اند که در ابتدا غیر ایران‏ی‏ بودند و بتدریج ایرانیان‏ی‏ که در مدارس معمار‏ی‏ خارج از ایران تحصیل کرده بودند و ب‏ه‏ دنبال آن فارغ التحصیلان اولین مدرسه معمار‏ی‏ در ایران در حدود سال 1320 نیز به آنها اضافه شدند . از همان ابتدا و از طراح‏ی‏ اولین آثار در معمار‏ی‏ ایران دو جریان مواز‏ی‏ هم پدید آمد یک جریان که هیچگونه توجه‏ی‏ به میراث فرهنگ‏ی‏ گذشته ایران نداشت و جریانها‏ی‏ معمار‏ی‏ معا‏صر‏ جهان را با یک دوره تاخیر و به صورت‏ی‏ غیر ماهرانه تقلید م‏ی‏ کرد و جریان دیگر‏ی‏ که کوشش داشت هر چند سطح‏ی‏ اما رابطه خود را با معمار‏ی‏ گذشته ایران باق‏ی‏ نگاه دارد . البته هر دو‏ی‏ این جریانها که تا به امروز در ایران ادامه دارند موفقیت چندان‏ی‏ بدست نیاوره اند . آن ب‏خش‏ از معمار‏ی‏ که دنباله رو‏ی‏ جریانها‏ی‏ معمار‏ی‏ معاصر جهان بودند به علت عدم ارتباط‏ی‏ که با آن داشتند و با توجه به تاخیر‏ی‏ که در انتقال مبان‏ی‏ و اصول این معمار‏ی‏ به ایران صورت م‏ی‏ گرفت و بالاخره به علت عدم تسلط بر این اصول و بد فهم‏ی‏ آن صرفا به تقلید ناشیانه جریانها‏ی‏ ‏معمار‏ی‏ معاصر جهان پرداختند و جریان دیگر‏ی‏ که معمار‏ی‏ گذشته ایران و پیوند با آن را مطرح م‏ی‏ کرد نیز عمدتا به تقلید سطح‏ی‏ و ساده لوحانه و در موارد‏ی‏ زننده از معمار‏ی‏ گذشته ایران بسنده کرد .
‏به‏ طور کل‏ی‏ معمار‏ی‏ ایران را در این دوران معاصر م‏ی‏ توان به چند دوره تقسیم کرد :
‏آثار‏ مهم معمار‏ی‏ در دوره اول ( سالها‏ی‏ 1300 تا 1320 ) که پهلو‏ی‏ اول بر ایران حاکم بود عمدتا توسط حکومت ایجاد شدند توجه به معمار‏ی‏ گذشته به صورت تکرار سطح‏ی‏ و ظاهر‏ی‏ بناها‏ی‏ معمار‏ی‏ ایران به خصوص در دوره ها‏ی‏ قبل از اسلام یعن‏ی‏ هخامنش‏ی‏ و ساسان‏ی‏ ظاهر م‏ی‏ شد و این امر ا‏ز‏ خود بزرگ بین‏ی‏ حکومت ایران در آن زمان ناش‏ی‏ م‏ی‏ شد که خود را وارث امپراتوریها‏ی‏ با عظمت گذشته ا‏ی‏ م‏ی‏ دانست بدین ترتیب ساختمانها‏ی‏ دولت‏ی‏ و بناها‏ی
‏ عموم‏ی‏ که نمود تحکیم قدرت مرکز‏ی‏ و دولت بود بیشتر فضاها و میادین جا‏ی‏ گرفتند که از ویژگیها‏ی‏ فضا‏ی‏ شهر‏ی‏ نئوکلاسیک بهره د‏اشتند‏ . در کنار این آثار کارها‏ی‏ معمار‏ی‏ دیگر‏ی‏ نیز بودند که به صورت التقاط‏ی‏ عناصر‏ی‏ از معمار‏ی‏ ایران بعد از اسلام را با عناصر وام گرفته شده از معمار‏ی‏ اروپای‏ی‏ و در هم آمیخته بود به هر حال این آثار از نظر معمار‏ی‏ منحط و فاقد ارزش بودند از آن جمله بانک مل‏ی‏ شهربان‏ی‏ ، پست و تلگراف و تلفن . بعد از جنگ جهان‏ی‏ دوم ایران آرام آرام به سو‏ی‏ شهر نشین‏ی‏ مدرن رو‏ی‏ آورد . احداث خیابانها‏ی‏ سراسر‏ی‏ و شبکه جدول‏ی‏ شهر‏ی‏ بافت شهر‏ی‏ سنت‏ی‏ را دچار دگرگون‏ی‏ کرد و قطعات مالکیت منظم و مستطیل شکل بوجود آورد با این تغییرات در شکل شهر به دوران معمار‏ی‏ درون گرا با حیاط مرکز‏ی‏ پایان داده شد و معماران به الگو‏ی‏ تک بناها‏ی‏ جدید از یکدیگر رو‏ی‏ آوردند و مسکن جدید از جانب از جانب گروه اجتماع‏ی‏ محدود و روشنفکر آن زمان ساخته م‏ی‏ شد که م‏ی‏ خواستند با آداب زندگ‏ی‏ فرنگ‏ی‏ زندگ‏ی‏ کنند بخصوص در تهران این افراد متمکن متمایل به ترک مرکز مسکون‏ی‏ و تجار‏ی‏ شهر ( بازار و محله اطراف ) شدند و به تدریج خانه ها‏ی‏ خود را در شمال شهر در دامنه کوه البرز بنا نهادند . در اختیار داشتن قطعات بزرگ زمین و نبودن یک ساخت شهر‏ی‏ پیشین برا‏ی‏ شکل دادن به این قطعات بزرگ زمین موجب شد که محله ها‏ی‏ جدید تهران ب‏ه‏ صورت یک استخوان بند‏ی‏ شهر‏ی‏ بلکه پیرو الگو‏ی‏ شبیه به حومه شهرها‏ی‏ آمریکا شکل گیرند . در واقع باید پذیرفت پس از به وجود آمدن محورهای‏ی‏ مانند خیابان امام خمین‏ی‏ و فردوس‏ی‏ و انقلاب مکانها‏ی‏ شهر‏ی‏ موفق‏ی‏ که قادر باشند مرکزیت و خصوصیات ویژه ا‏ی‏ برا‏ی‏ تهران تامین کنند بوج‏ود‏ نیامد . مرکز شهر در محدوده ا‏ی‏ که بین دو جمگ ایجاد شده بود باق‏ی‏ ماند و بخشها‏ی‏ مسکون‏ی‏ پراکنده در خارج آن شروع به شکل گرفتن کرد . در جریان این مهاجرت خط‏ی‏ به سمت دامنه البرز معمار‏ی‏ تهران با مسئله تک خانه روبرو بود تکخانه ا‏ی‏ که هیچگونه گفتگو‏ی‏ معمارانه با یک ‏بافت‏ شهر‏ی‏ موجود در برابر خود نداشت .
‏از‏ سالها‏ی‏ 1320 به بعد سیاست ایجاد فعالیت ساختمان‏ی‏ در شهرها جهت بالا بردن اشتغال از اولویت خاص برخوردار شد فعالیتها‏ی‏ ساختمان‏ی‏ مربوط به منازل توسط خود مردم ضرورت میگرفت لیکن فعالیتها‏ی‏ ساختمان‏ی‏ به عهده مشاوران خارج‏ی‏ یا آرشیتکتها‏ی‏ ایران‏ی‏ فرنگ رفته انجام م‏ی‏ گرف‏ت‏ که این گروه با انجام این کارها فرصت‏ی‏ یافتند تا افکار جدید خودشان را پیاده نمایند . معهذا آنچه به صورت حاو‏ی‏ تا قبل از فعالیت این گروه و حت‏ی‏ در اوائل فعالیت این معماران مشاهده م‏ی‏ شود وجود راه حلها‏ی‏ جدید معمار‏ی‏ در رابطه با تحولات موجود و رواج تقلیدها‏ی‏ صرف و ب‏ی‏ محتوا از معمار‏ی‏ دوران گذشته بود ول‏ی‏ رفته رفته رویکرد دیگر‏ی‏ به معمار
‏ی‏ گذشته ایران رو‏ی‏ آورد که از کیفیت بهتر‏ی‏ برخوردار بود و صرفا به تقلید عناصر معمار‏ی‏ گذشته ایران نم‏ی‏ پرداخت و کوشش م‏ی‏ کرد که از عناصر معمار‏ی‏ ایران به صورت سمبلیک ( نمادین ) استفاده کند و ‏به‏ جا‏ی‏ تقلید عناصر این معمار‏ی‏ از هندسه آن استفاده کند لکن نتایج‏ی‏ که این دوره معمار‏ی‏ به دست داد نیز ارزش مهم‏ی‏ نبوده و ره به جائ‏ی‏ نبرد . وارتان دیگر از نخستین معماران تحصیلکرده ایران در سال 1325 در مجله آرشیتکت این گونه اظهار م‏ی‏ کند :
‏«‏ راجع به مبارزه بین نسل جدید و قدیم باید گفت که این مبارزه در کلیه شئون زندگ‏ی‏ و در هر موقع وجود داشته و خواهد داشت و انتخاب راه درست از این میان و انتخاب معمار‏ی‏ مدرن و یا معمار‏ی‏ سنت‏ی‏ فقط با در نظر گرفتن تمام عوامل موثر در معمار‏ی‏ امکان پذیر م‏ی‏ باشد با توجه به پیشرفتهائ‏ی‏ که از نظر مصالح ساختمان‏ی‏ ، اسلوب بناساز‏ی‏ ، رعایت تناسب و اصل هماهنگ‏ی‏ شکل ظاهر‏ی‏ حجم دیوارها و ضخامت دیوارها صورت گرفته و شرایط فوق در حال حاضر تفاوت یافته است پذیرفتن عوامل فوق در معمار‏ی‏ عصر حاضر درست به نظر نم‏ی‏ رسد این عصر ما را به تکاپو و ا‏مید‏ دارد و اثرات آن در تمام شئون پیداست . در عین حال استفاده از اسلوب قدیم و مدرن نشان دادن آن توسط تزئینات زائد نیز مضحک م‏ی‏ باشد و در صورت ادامه این روش م‏ی‏ توان گفت که ما روح این قرن را نفهمیده ایم . در مورد اسلوب فعل‏ی‏ ساختمان م‏ی‏ توان گفت که در پیدایش این اسلوب غیر از عوامل فرهنگ‏ی‏ و زندگ‏ی‏ اجتماع‏ی‏ پیشرفت صنعت و ظهور مصالح ساختمان‏ی‏ جدید از قبیل آهن و سیمان موثر بوده اند و استعمال سیمان در عمارت بتن آرمه کمک زیاد‏ی‏ در به حقیقت پیوستن اسلوب جدید معمار‏ی‏ نموده است از نمونه کارهائ‏ی‏ که با این شیوه در این دوره انجام گرفته م‏ی‏ توان هنرستان دختران ( کاروارطان ) را نام برد . »
‏غرب‏ی‏ شدن و سبک بین الملل‏ی‏ 1356-1321
‏هر‏ چند معماران دوران مدرنیزاسیون در تهران تا حد زیاد‏ی‏ مدیون کارکردگرای‏ی‏ معمار‏ی‏ اروپای‏ی‏ هستند آغاز غرب‏ی‏ شدن معمار‏ی‏ اروپائ‏ی‏ در تهران را م‏ی‏ توان حدودا سال 1325 و ساختن وزارت مالیه به وسیله فروغ‏ی‏ دانست . نما‏ی‏ اصل‏ی‏ این بنا به سبک بوزار است و جناحها‏ی‏ ساختمان ک‏املا‏ سبک مدرن دارند . به دنبال ساخته شدن این بنا چندین بنا‏ی‏ مدرنیست‏ی‏ برا‏ی‏ اداره رایو و ایستگاهها‏ی‏ قطار و نیز ادارات و بانکها طراح‏ی‏ شد .
‏بدین‏ ترتیب بود که سیحون باک سپه مرکز‏ی‏ را با بتن و بدون تزئینات طراح‏ی‏ کرد ( 1332 ) فروغ‏ی‏ و غیاث‏ی‏ ساختمان مدرنیست‏ی‏ مجلس سنا را طراح‏ی‏ کردند ( 1338 ) و ساختمان مرکز‏ی‏ شرکت مل‏ی‏ نفت ایران در سال 1340 بر اساس طرحها‏ی‏ اتحادیه و فرمانفرئیان ساخته شد . ساختمان شرکت مل‏ی‏ نفت ایران که تکنولوژ‏ی‏ دال بتن‏ی‏ ساخته شده بیش از هر بنا‏ی‏ دیگر‏ی‏ تجسم پیروز‏ی‏ سبک بین الملل‏ی‏ است که در سالها‏ی‏ بعد در ساختمان ادارات ب‏ی‏ شمار‏ی‏ به کار گرفته شد .
‏زیبا‏ شناس‏ی‏ کارکرد‏ی‏ و مهندس‏ی‏ در سازه های‏ی‏ چون استادیوم ورزش‏ی‏ فرح آباد کار درویش (1345 ) نیز به چشم م‏ی‏ خورد و تالار رودک‏ی‏ هم به سبک مدرنیست‏ی‏ توسط آفتاندالیان طراح‏ی‏ شد و در سال 1346 بنا‏ی‏ آن به پایان رسید البته در پرداختها‏ی‏ فضا‏ی‏ داخل‏ی‏ این بنا از موتیفها‏ی‏ زیگور‏ات‏ استفاده شده است وزارت کشاورز‏ی‏ ( فرمانفرمائیان 1345 ) هم ادامه دهنده همان سبک بین الملل‏ی‏ است که ویژگ‏ی‏ اصل‏ی‏ این بنا هاست . مشابه این سازه ها را در پایتخت ها‏ی‏ متعدد‏ی‏ در جهان م‏ی‏ توان یافت اما آنها را معماران تحصیلکرده غرب در تهران ساخته بودند . سبک بین المل‏ل‏ی‏ در آن دوره رواج‏ی‏ تام داشت و فرم از کارکرد تبعیت م‏ی‏ کرد و روزبه روز بر تعداد بناهای‏ی‏ که به زیبای‏ی‏ شناس‏ی‏ مهندس‏ی‏ وفادار بودند افزوده م‏ی‏ شد اما در همان زمان روند دیگر‏ی‏ داشت در کنار روند بالا ظهور م‏ی‏ کرد که همانا به دست دادن تعبیر‏ی‏ دوباره از میراث معمار‏ی‏ ای‏ران‏ در سازه ها‏ی‏ مدرن بود که معماران ایران تحصیلکرده وطن و خارج از کشور طراح‏ی‏ م‏ی‏ کردند .
‏مدرنیسم‏ ایران‏ی‏ ( 1373- 1350 )
‏از‏ سال 1350 به بعد که معمار‏ی‏ مدرن سالها‏ی‏ آخر خود را م‏ی‏ گذراند و اصولا در این معمار‏ی‏ نیز یک جریان تاریخ گرا پدید آمده بود چنانچه قبلا ذکر شد چند معمار ایران‏ی‏ نیز کوشیدند آثار‏ی‏ در پیوند با معمار‏ی‏ گذشته ایران پدید آوردند که کیفیت بالاتر‏ی‏ از آثار مشابه به پیش ‏داشت‏ لکن این آثار نیز روح و اصول معمار‏ی‏ ایران را به درست‏ی‏ درک نکرده بودند و به خصوص اینکه در یک مرحله تکامل‏ی‏ نسبت به معمار‏ی‏ گذشته ایران قرار نداشتند .
‏معمار‏ی‏ این دوره با استفاده از تکنولوژیها‏ی‏ مدرن ساخت و زیبای‏ی‏ شناس‏ی‏ مدرنیست‏ی‏ درصد برآمدند تا تعبیر‏ی‏ دیگر‏ی‏ از معمار‏ی‏ سنت‏ی‏ ایران به دست دهند شاید برجسته ترین بنا در میان نخستین بناها‏ی‏ به سبک مدرن ایران‏ی‏ بنا‏ی‏ یاد بود میدان آزاد‏ی‏ باشد که امانت آنرا در سال 1350

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد