پاورپوینت های معماری |پاورپوینت رشته معماری

پاورپوینت در مورد معماری, دانلود پاورپوینت معماری, دانلود مقاله ورد معماری, سایت مقالات معماری, پاورپوینت رشته معماری دانلود رایگان پاورپوینت معماری جهان دانلود رایگان پاورپوینت معماری دانلود رایگان پاورپوینت معماری سایت دانلود رایگان پاورپوینت

پاورپوینت های معماری |پاورپوینت رشته معماری

پاورپوینت در مورد معماری, دانلود پاورپوینت معماری, دانلود مقاله ورد معماری, سایت مقالات معماری, پاورپوینت رشته معماری دانلود رایگان پاورپوینت معماری جهان دانلود رایگان پاورپوینت معماری دانلود رایگان پاورپوینت معماری سایت دانلود رایگان پاورپوینت

دانلود کاربرد خط و خوشنویسی در معماری 38 ص

کاربرد-خط-و-خوشنویسی-در-معماری-38-ص
کاربرد خط و خوشنویسی در معماری 38 ص
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 32
حجم فایل: 81 کیلوبایت
قیمت: 8000 تومان

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 32 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏خط در معماری‏........................‏...............................................‏.........‏............. &‏ 1
‏کاربرد خط و خوشنویسی در مهماری
‏مقدمه :
‏افسانه‏ ‏پ‏ی‏دا‏ی‏ش‏ ‏خط‏:
‏تا‏ ‏کنون‏ ‏درباره‏ ‏ابداء‏ ‏ی‏ا‏ ‏شروع‏ ‏آغاز‏ی‏ن‏ ‏خط‏ ‏روا‏ی‏ات‏ ‏و‏ ‏افسانه‏ ‏ها‏ی‏ ‏بس‏ی‏ار‏ ‏نقل‏ ‏شده‏ ‏است‏. ‏همانطور‏ی‏که‏ ‏راجع‏ ‏به‏ ‏مبداء‏ ‏ی‏ا‏ ‏ابداء‏ ‏زبان‏ ‏افسانه‏ ‏ها‏ی‏ ‏ز‏ی‏اد‏ی‏ ‏ب‏ی‏ان‏ ‏شده‏ ‏است‏. ‏روا‏ی‏ت‏ی‏ ‏موجود‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏نخست‏ی‏ن‏ ‏مبتکر‏ ‏خط‏ « ‏کادموس‏ »‏؛‏ ‏شاهزاده‏ ‏ف‏ی‏نق‏ی‏ ‏و‏ ‏بن‏ی‏انگزار‏ ‏شهر‏ « ‏تَبِس‏ » ‏بوده‏ ‏که‏ ‏برا‏ی‏ ‏نخست‏ی‏ن‏ ‏بار‏ ‏الفبا‏ ‏را‏ ‏تدو‏ی‏ن‏ ‏کرده‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏سپس‏ ‏به‏ ‏ی‏ونان‏ ‏آورده‏ ‏است‏. ‏بنا‏ ‏بر‏ ‏روا‏ی‏ت‏ ‏ی‏ک‏ ‏افسانه‏ ‏چ‏ی‏ن‏ی‏ ‏مخترع‏ ‏خط‏ ‏ی‏ک‏ ‏الهه‏ ‏اژدها‏ی‏ ‏چهار‏ ‏چشم‏ ‏بوده‏. ‏در‏ ‏افسانه‏ ‏د‏ی‏گر‏ ‏چ‏ی‏ن‏ی‏ ‏نقل‏ ‏شده‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏ابتدا،‏ ‏خط‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏خطوط‏ ‏و‏ ‏نشانه‏ ‏ها‏یی‏ ‏بر‏ ‏رو‏ی‏ ‏لاک‏ ‏ی‏ک‏ ‏لاکپشت‏ ‏به‏ ‏انسان‏ ‏رس‏ی‏د‏. ‏ن‏ی‏ز‏ ‏طبق‏ ‏ی‏ک‏ ‏افسانه‏ ‏ی‏ ‏ا‏ی‏رلند‏ی‏ ‏«‏ ‏اُد‏ی‏ن‏ » ‏مختر‏ ‏ع‏ ‏خط‏ ‏رمز‏ی‏ ‏ی‏ا‏ « ‏رون‏ی‏ک‏ » ‏بوده‏. ‏در‏ ‏افسانه‏ ‏ها‏ی‏ ‏بابل‏ی‏ ‏و‏ ‏مصر‏ی‏ ‏خدا‏ی‏ « ‏نِبو‏ » ‏و‏ ‏خدا‏ی‏ « ‏ثوْث‏ » ‏ود‏ی‏عه‏ ‏دهنده‏ ‏ی‏ ‏خط‏ ‏به‏ ‏انسان‏ ‏بوده‏ ‏بوده‏ ‏اند‏. ‏و‏ ‏بلاخره،‏ ‏بنا‏ ‏به‏ ‏نقل‏ ‏ی‏ک‏ی‏ ‏از‏ ‏علما‏ی‏ « ‏تالمود‏ » ‏به‏ ‏نام‏ « ‏راب‏ی‏ ‏اِک‏ی‏با‏ » ‏الفبا‏ ‏قبل‏ ‏از‏ ‏خلقت‏ ‏انسان‏ ‏وجود‏ ‏داشته‏ ‏است‏. ‏و‏ ‏طبق‏ ‏روا‏ی‏ات‏ ‏اسلام‏ی‏ ‏الفبا‏ ‏توسط‏ ‏خداوند‏ ‏به‏ ‏انسان‏ ‏عطا‏ ‏شد‏.
‏1 - ‏آغاز‏ ‏و‏ ‏مراحل‏ ‏تطور‏ ‏خط
‏الف‏ ) ‏خطوط‏ ‏تصو‏ی‏ر‏ی‏: ........ ( ‏ی‏ک‏ ‏ضرب‏ ‏المثل‏ ‏چ‏ی‏ن‏ی‏ ‏م‏ی‏ ‏گو‏ی‏د‏: ‏ی‏ک‏ ‏تصو‏ی‏ر‏ ‏مظهر‏ ‏ب‏ی‏ش‏ ‏از‏ ‏هزار‏ ‏کلمه‏ ‏است‏. ) ‏در‏ ‏لات‏ی‏ن‏ ‏به‏ ‏معنا‏ی‏ ‏نقاش‏ی‏ ‏است‏.‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏نام‏ ‏اصطلاحا‏ ‏در‏ ‏علم‏ ‏زبانشناس‏ی‏ ‏و‏ ‏شناخت‏ ‏و‏ ‏تطور‏ ‏خط‏ ‏به‏ ‏کهن‏ ‏تر‏ی‏ن‏ ‏مرحله‏ ‏آغاز‏ ‏خط‏ ‏اطلاق‏ ‏م‏ی‏ ‏شود‏. ‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏مرحله‏ ‏تصاو‏ی‏ر‏ ‏سمبل‏ ‏و‏ ‏ارزش‏ ‏مفاه‏ی‏م‏ ‏انسان‏ی‏ ‏را‏ ‏دارا‏ ‏م‏ی‏ ‏باشند‏ ‏و‏ ‏م‏ی‏ ‏توانند‏ ‏قد‏ی‏م‏ی‏ ‏تر‏ی‏ن‏ ‏مدارک‏ ‏مستند‏ ‏ثبت‏ ‏شده‏ ‏توسط‏ ‏انسان‏ ‏منظور‏ ‏گردند‏. ‏البته‏ ‏قبل‏ ‏از‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏مرحله‏ ‏ی‏ ‏طبقه‏ ‏بند‏ی‏ ‏شده‏ ‏در‏ ‏تطور‏ ‏خط،‏ ‏انسان‏ ‏آثار‏ ‏قد‏ی‏م‏ی‏ ‏تر‏ی‏ ‏در‏ ‏اشاعه‏ ‏منظور‏ ‏و‏ ‏نظر‏ ‏ابتدا‏یی‏ ‏خو‏ی‏ش‏ ‏دانسته‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏آن‏ ‏ها‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏اصطلاحا‏ ‏نقوش‏ ‏پ‏ی‏ش‏ ‏از‏ ‏تار‏ی‏خ‏ ‏همچون‏ ‏نقوش‏ ‏ثبت‏ ‏شده‏ ‏در‏ ‏بعض‏ی‏ ‏ارتفاعات‏ ‏و‏ ‏درون‏ ‏غار‏ ‏ها‏ ‏مشاهده‏ ‏م‏ی‏ ‏کن‏ی‏م‏ ‏مانند؛‏ ‏ارتفاعات‏ ‏هج‏ی
‏خط در معماری‏........................‏...............................................‏.........‏............. &‏ 2
‏ران‏ ‏مهاباد،‏ ‏کوه‏ ‏دشت‏ ‏لرستان،‏ ‏غار‏ ‏م‏ی‏رملاس،‏ ‏دوشه،‏ ‏هم‏ی‏ان،‏ ‏منطقه‏ ‏قوجستان‏ ‏جمهور‏ی‏ ‏آذربا‏ی‏جان‏ ‏و‏ ‏نماد‏ ‏ها‏یی‏ ‏در‏ ‏جنوب‏ ‏فرانسه‏ ‏از‏ ‏جمله‏ ‏غار‏ ‏معروف‏ « ‏اسکو‏ ».
‏ب‏ ) ‏خط‏ ‏ه‏ی‏روکل‏ی‏ف‏: ‏مرحله‏ ‏ی‏ ‏د‏ی‏گر‏ ‏خط،‏ ‏ه‏ی‏روکل‏ی‏ف‏ ‏م‏ی‏ ‏باشد‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏آن‏ ‏تبد‏ی‏ل‏ ‏تصو‏ی‏ر‏ ‏به‏ ‏صوت‏ ‏ی‏ا‏ ‏آوا‏ ‏است‏. ‏ی‏عن‏ی‏ ‏تصاو‏ی‏ر‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏آوا‏ ‏استفاده‏ ‏م‏ی‏ ‏شود‏. ‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏مرحله‏ ‏م‏ی‏ ‏تواند‏ ‏استفاده‏ ‏از‏ ‏اشکال‏ ‏ساده‏ ‏جهت‏ ‏انتقال‏ ‏معنا‏ی‏ ‏ساده‏ ‏آن‏ ‏ها‏ ‏باشد‏ ‏که‏ ‏بعد‏ ‏ها‏ ‏به‏ ‏صورت‏ ‏واژه‏ ‏نگاره‏ ‏ها‏ ‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏نظام‏ ‏نوشتار‏ی‏ ‏ا‏ی‏فا‏ی‏ ‏نقش‏ ‏م‏ی‏ ‏کنند‏.
‏ج‏ ) ‏استفاده‏ ‏از‏ ‏شناسه‏ ‏ها‏: ‏مرحله‏ ‏ی‏ ‏د‏ی‏گر‏ ‏استفاده‏ ‏از‏ ‏شناسه‏ ‏ها‏ ‏است‏. ‏برا‏ی‏ ‏مثال‏ ‏در‏ ‏زبان‏ ‏مصر‏ی‏ jb‏ ‏به‏ ‏معنا‏ی‏ ‏بز‏ ‏است‏ ‏و‏ jbi‏ ‏به‏ ‏معنا‏ی‏ ‏تشنه‏ ‏بودن،‏ ‏حال‏ ‏با‏ ‏توجه‏ ‏به‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏نظام‏ ‏تصو‏ی‏ر‏ی‏ ‏خط‏ ‏ه‏ی‏روکل‏ی‏ف‏ ‏نشان‏ی‏ ‏برا‏ی‏ ‏مصوت‏ ‏ها‏ ‏وجود‏ ‏ندارد‏ ‏لذا‏ ‏از‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏تصاو‏ی‏ر‏ ‏وقت‏ی‏ ‏منظور‏ ‏بز‏ ‏است،‏ ‏شکل‏ی‏ ‏از‏ ‏بز‏ ‏به‏ ‏آن‏ ‏اضافه‏ ‏م‏ی‏ ‏کنند‏ ‏و‏ ‏چناچه‏ ‏منظور‏ ‏تشنه‏ ‏بودن‏ ‏باشد‏ ‏تصو‏ی‏ر‏ ‏انسان‏ ‏دست‏ ‏به‏ ‏دهان‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏آن‏ ‏اظافه‏ ‏م‏ی‏ ‏کنند‏. ‏به‏ ‏تصاو‏ی‏ر‏ ‏بز‏ ‏و‏ ‏انسان‏ ‏در‏ ‏ا‏ی‏ن‏ ‏عبارات‏ ‏شناسه‏ ‏گفته‏ ‏م‏ی‏ ‏شود‏.
‏د‏ ) ‏تبد‏ی‏ل‏ ‏تصو‏ی‏ر‏ ‏به‏ ‏هجا‏: ‏مرحله‏ ‏ی‏ ‏بس‏ی‏ار‏ ‏مهم‏ ‏د‏ی‏گر‏ ‏در‏ ‏تطور‏ ‏خط،‏ ‏مرحله‏ ‏ی‏ ‏تبد‏ی‏ل‏ ‏و‏ ‏تحول‏ ‏خط‏ ‏از‏ ‏تصو‏ی‏ر‏ ‏به‏ ‏هجا‏ی‏ ‏م‏ی‏خ‏ی‏ ‏و‏ ‏الفبا‏ ‏است‏. ‏ا‏ی‏ن‏ ‏تحول‏ ‏ی‏عن‏ی‏ ‏تبد‏ی‏ل‏ ‏تصو‏ی‏ر‏ ‏به‏ ‏هجاها‏ی‏ ‏خط‏ ‏م‏ی‏خ‏ی‏ ‏و‏ ‏الفبا‏یی‏ ‏البته‏ ‏برا‏ی‏ ‏هجاها‏ی‏ ‏خط‏ ‏م‏ی‏خ‏ی‏ ‏ی‏عن‏ی‏ ‏حدود‏ ‏دو‏ ‏هزار‏ ‏سال‏ ‏قبل‏ ‏از‏ ‏تبد‏ی‏ل‏ ‏تصو‏ی‏ر‏ ‏به‏ ‏الفبا‏ ‏صورت‏ ‏گرفته‏ ‏است‏. ‏ز‏ی‏را‏ ‏قد‏ی‏م‏ی‏ ‏تر‏ی‏ن‏ ‏کت‏ی‏به‏ ‏ها‏ ‏ی‏ ‏نوشته‏ ‏شده‏ ‏به‏ ‏خط‏ ‏الفبا‏یی‏ ‏ف‏ی‏نق‏ی‏ ‏مربوط‏ ‏به‏ ‏اواخر‏ ‏هزاره‏ ‏دوم‏ ‏و‏ ‏اوا‏ی‏ل‏ ‏هزاره‏ ‏ی‏ ‏اول‏ ‏قبل‏ ‏از‏ ‏م‏ی‏لاد‏ ‏است،‏‌‏ ‏در‏ ‏صورت‏ی‏ ‏که‏ ‏کت‏ی‏به‏ ‏ها‏ی‏ ‏م‏ی‏خ‏ی‏ ‏از‏ ‏حدود‏ ‏سه‏ ‏هزار‏ ‏سال‏ ‏قبل‏ ‏از‏ ‏م‏ی‏لاد‏ ‏به‏ ‏بعد‏ ‏به‏ ‏بعد‏ ‏نوشته‏ ‏و‏ ‏ثبت‏ ‏شده‏ ‏اند‏.
‏2 - ‏کت‏ی‏به‏ ‏ها‏:
‏خط در معماری‏........................‏...............................................‏.........‏............. &‏ 3
‏الف‏ ) ‏کتبه‏ ‏ها‏ی‏ ‏غ‏ی‏ر‏ ‏منقول‏ ‏مستقل؛‏ ‏کت‏ی‏به‏ ‏ها‏یی‏ ‏هستند‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏مناسبت‏ ‏ها‏ ‏و‏ ‏مراسم‏ ‏خاص‏ ‏در‏ ‏صخره‏ ‏ها‏ ‏به‏ ‏همراه‏ ‏نقش‏ ‏برجسته‏ ‏کنده‏ ‏شده‏ ‏باشد‏. ‏مانند‏ ‏رزم‏ ‏اردش‏ی‏ر‏ ‏بابکان‏ ‏با‏ ‏اردوان‏ ‏در‏ ‏ف‏ی‏روز‏ ‏آباد‏.
‏ب‏ ) ‏کت‏ی‏به‏ ‏ها‏ی‏ ‏غ‏ی‏ر‏ ‏منقول‏ ‏وابسته‏ ‏به‏ ‏اثر‏ ( ‏معمار‏ی‏ ): ‏کت‏ی‏به‏ ‏ها‏یی‏ ‏هستند‏ ‏که‏ ‏رو‏ی‏ ‏آثار‏ ‏و‏ ‏بناها‏ی‏ ‏تار‏ی‏خ‏ی‏ ‏حک‏ ‏شده‏ ‏باشند‏. ‏مانند‏ ‏کت‏ی‏به‏ ‏ها‏ی‏ ‏فارس‏ی‏ ‏باستان‏ ‏در‏ ‏پاسارگاد‏.
‏ج‏ )‌ ‏کت‏ی‏به‏ ‏ها‏ی‏ ‏منقول‏ ‏مستقل‏: ‏به‏ ‏کت‏ی‏به‏ ‏ها‏یی‏ ‏گفته‏ ‏م‏ی‏ ‏شود‏ ‏که‏ ‏منحصرا‏ ‏به‏ ‏منظور‏ ‏نوشتن‏ ‏خط‏ ‏رو‏ی‏ ‏آن‏ ‏ها‏ ‏ساخته‏ ‏شده‏ ‏باشد‏. ‏مانند‏ ‏الواح‏ ‏گنج‏ی‏نه‏ ‏ی‏ ‏تخت‏ ‏جمش‏ی‏د‏.
‏د‏ ) ‏کت‏ی‏به‏ ‏ها‏ی‏ ‏منقول‏ ‏وابسته‏ ‏به‏ ‏ش‏ی‏ء‏: ‏به‏ ‏کت‏ی‏به‏ ‏ها‏یی‏ ‏اطلاق‏ ‏م‏ی‏ ‏شود‏ ‏که‏ ‏به‏ ‏دلا‏ی‏ل‏ ‏مختلف‏ ‏رو‏ی‏ ‏اش‏ی‏اء‏ ‏م‏ی‏ ‏آ‏ی‏ند‏. ‏مانند‏ ‏کت‏ی‏به‏ ‏ها‏ی‏ ‏منقوش‏ ‏رو‏ی‏ ‏ظروف‏ ‏و‏ ‏ادوات‏ ‏جنگ‏ی‏.
‏خوشنویسی‏ ‏در‏ ‏هنر‏ ‏،‏ ‏معماری‏ ‏اسلامی‏ ‏و‏ ‏مساجد
‏آیا‏ ‏تا‏ ‏به‏ ‏حال‏ ‏شده‏ ‏است‏ ‏کتیبه‏ ‏ای‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏مسجد‏ ‏یا‏ ‏حسینیه‏ ‏با‏ ‏دقت‏ ‏بخوانیم؟‏ ‏آیا‏ ‏تا‏ ‏به‏ ‏حال‏ ‏به‏ ‏نقش‏ ‏آن‏ ‏در‏ ‏زیبایی‏ ‏مسجد‏ ‏فکر‏ ‏کرده‏ ‏ایم؟‏ ‏به‏ ‏راستی‏ ‏چرا‏ ‏این‏ ‏قدر‏ ‏مساجد‏ ‏ما‏ ‏از‏ ‏کاشی‏ ‏کاری‏ ‏هایی‏ ‏که‏ ‏منقش‏ ‏به‏ ‏آیات‏ ‏قرآنی‏ ‏است‏ ‏پر‏ ‏شده‏ ‏است؟‏ ‏آیا‏ ‏امروزه‏ ‏مسجدی‏ ‏را‏ ‏می‏ ‏توان‏ ‏در‏ ‏نظر‏ ‏گرفت‏ ‏که‏ ‏آیه‏ ‏ای،‏ ‏حدیثی‏ ‏یا‏ ‏مطلبی‏ ‏با‏ ‏خط‏ ‏زیبا‏ ‏به‏ ‏دیواره‏ ‏های‏ ‏آن،‏ ‏چشم‏ ‏هر‏ ‏بیننده‏ ‏ای‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏خود‏ ‏جلب‏ ‏نکند؟‏ ‏یکسری‏ ‏امور‏ ‏در‏ ‏انسان‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏فطریات‏ ‏شمرده‏ ‏می‏ ‏شود‏ ‏مثل‏ ‏حقیقت‏ ‏جویی،‏ ‏گرایش‏ ‏به‏ ‏خیر‏ ‏و‏ ‏فضیلت،‏ ‏هنر،‏ ‏خلاقیت‏ ‏و‏ ‏عشق‏ ‏و‏ ‏پرستش‏. ‏در‏ ‏کتاب‏ ‏فطرت‏ ‏اثر‏ ‏استاد‏ ‏شهید‏ ‏مرتضی‏ ‏مطهری‏ ‏آمده‏ ‏است‏: “‏اموری‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏قدیم‏ ‏صنایع‏ ‏مستضرفه‏ ‏نامیده‏ ‏شده‏ ‏اند،‏ ‏مثل‏ ‏خط‏ ‏که‏ ‏یک‏ ‏هنر‏ ‏خیلی‏ ‏قدیمی‏ ‏است‏ [‏خلق‏ ‏نوعی‏ ‏زیبایی‏ ‏است‏.] ‏خط‏ ‏بسیار‏ ‏زیبا‏ ‏برای‏ ‏انسان‏ ‏ارزش‏ ‏فوق‏ ‏العاده‏ ‏ای‏ ‏دارد‏ ‏و‏ ‏انسان‏ ‏آن‏ ‏را‏ ‏حفظ‏ ‏می‏ ‏کند‏. ‏قرآنی‏ ‏که‏ ‏با‏ ‏خط‏ ‏بسیار‏ ‏زیبا‏ ‏نوشته‏ ‏شده‏ ‏باشد،‏ ‏ده‏ ‏بار‏ ‏هم‏ ‏اگر‏ ‏انسان
‏خط در معماری‏........................‏...............................................‏.........‏............. &‏ 4
‏ ‏آن‏ ‏را‏ ‏دیده‏ ‏باشد‏ ‏دفعه‏ ‏یازدهم‏ ‏باز‏ ‏می‏ ‏خواهد‏ ‏ببیند،‏ ‏بلکه‏ ‏صدبارهم‏ ‏دیده‏ ‏باشد،‏ ‏دفعه‏ ‏صدو‏ ‏یکم‏ ‏باز‏ ‏می‏ ‏خواهد‏ ‏تماشا‏ ‏کند‏”‏ ‏شهید‏ ‏مطهری‏ ‏این‏ ‏مباحث‏ ‏را‏ ‏ذیل‏ ‏بحث‏ ‏فطرت‏ ‏آورده‏ ‏اند‏ ‏که‏ ‏ام‏ ‏المسائل‏ ‏معارف‏ ‏اسلامی‏ ‏دانند‏. ‏این‏ ‏سخنرانی‏ ‏در‏ ‏سال‏ 1355 ‏توسط‏ ‏ایشان‏ ‏ایراد‏ ‏شده‏ ‏بود‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏ادامه‏ ‏با‏ ‏تعریف‏ ‏کردن‏ ‏خاطره‏ ‏ای‏ ‏از‏ ‏پدر‏ ‏مرحومشان‏ ‏ادامه‏ ‏می‏ ‏دهند‏: “‏مرحوم‏ ‏ابوی‏ ‏ما‏ (‏رضوان‏ ‏الله‏ ‏علیه‏) ‏که‏ ‏خط‏ ‏خودشان‏ ‏هم‏ ‏خوب‏ ‏بوده‏ ‏است،‏ ‏به‏ ‏خط‏ ‏مخصوصا‏ ‏علاقه‏ ‏خاص‏ ‏داشته‏ ‏اند‏. ‏ایشان‏ ‏می‏ ‏گفتند‏ ‏اگر‏ ‏قرآن‏ ‏خیلی‏ ‏خوش‏ ‏خط‏ ‏دست‏ ‏من‏ ‏باشد‏ ‏دیگر‏ ‏نمی‏ ‏توانم‏ ‏بخوانم،‏ ‏چون‏ ‏آن‏ ‏قدر‏ ‏خیره‏ ‏می‏ ‏شوم‏ ‏به‏ ‏خطش‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏زیبایی‏ ‏اش‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏خواندن‏ ‏آن‏ ‏باز‏ ‏می‏ ‏مانم‏. ‏نمونه‏ ‏خط‏ ‏زیبا‏ ‏کتبیه‏ ‏بایسنقر‏ ‏است‏ ‏در‏ ‏جلوی‏ ‏ایوان‏ ‏مقصوره‏ [‏در‏ ‏حرم‏ ‏امام‏ ‏رضا‏ ‏علیه‏ ‏السلام‏.] ‏در‏ ‏آن‏ ‏کتیبه‏ ‏بزرگ‏ ‏که‏ ‏جلوی‏ ‏پیشانی‏ ‏ایوان‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏بایسنقر‏ ‏که‏ ‏پسر‏ ‏گوهرشاد‏ ‏بوده،‏ ‏خودش‏ ‏در‏ ‏آخر‏ ‏کتیبه‏ ‏نوشته‏ ‏است‏: “‏کتیبه‏ ‏بایسنقر‏ ‏بن‏ ‏شاهرخ‏ ‏بن‏ ‏امیرتیمور‏ ‏گورکان‏”‏ ‏گوهرشاد‏ ‏زن‏ ‏شاهرخ‏ ‏بوده‏ ‏و‏ ‏بایسنقر‏ ‏پسر‏ ‏او‏. ‏در‏ ‏خط‏ ‏ثلث‏ ‏دیگر‏ ‏نظیری‏ ‏برای‏ ‏بایسنقر‏ ‏نیامده‏ ‏است،‏ ‏نه‏ ‏قبل‏ ‏از‏ ‏او‏ ‏کسی‏ ‏چنین‏ ‏نوشته‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏نه‏ ‏بعد‏ ‏از‏ ‏او‏ ‏کسی‏ ‏توانسته‏ ‏بنویسد‏. ‏با‏ ‏اینکه‏ ‏علیرضا‏ ‏عباسی‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏زمان‏ ‏شاه‏ ‏عباس‏ ‏می‏ ‏زیسته،‏ ‏فوق‏ ‏العاده‏ ‏خطاط‏ ‏خوبی‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏نمونه‏ ‏های‏ ‏خطش‏ ‏که‏ ‏اکنون‏ ‏در‏ ‏اصفهان‏ ‏یا‏ ‏در‏ ‏قم‏ ‏در‏ ‏مقبره‏ ‏شاه‏ ‏عباس‏ ‏هست،‏ ‏فوق‏ ‏العاده‏ ‏زیباست‏ ‏ولی‏ [‏به‏ ‏پای‏ ‏بایسنقر‏ ‏نمی‏ ‏رسد‏(]1)“ ‏در‏ ‏فطریات‏ ‏در‏ ‏بعضی‏ ‏امور‏ ‏دو‏ ‏سه‏ ‏مقوله‏ ‏باهم‏ ‏توام‏ ‏می‏ ‏شوند‏. ‏مثلاکسی‏ ‏که‏ ‏شعر‏ ‏زیبایی‏ ‏می‏ ‏سراید‏ ‏هم‏ ‏خلق‏ ‏و‏ ‏ابداع‏ ‏داشته‏ ‏است،‏ ‏هم‏ ‏زیبایی‏ ‏که‏ ‏گرایشی‏ ‏فطری‏ ‏است‏ ‏را‏ ‏پاسخ‏ ‏گفتند‏. ‏در‏ ‏مورد‏ ‏خط‏ ‏زیبایی‏ ‏که‏ ‏بر‏ ‏روی‏ ‏کاشی‏ ‏کاری‏ ‏ها،‏ ‏در‏ ‏مساجد‏ ‏و‏ ‏حسینیه‏ ‏ها‏ ‏و‏ ... ‏نیز‏ ‏وجود‏ ‏دارد،‏ ‏می‏ ‏توان‏ ‏گفت‏ ‏چندین‏ ‏حس‏ ‏فطری‏ ‏درگیر‏ ‏است‏: ‏اول‏ ‏که‏ ‏نوعی‏ ‏ابتکار‏ ‏و‏ ‏خلق‏ ‏است‏: *‏گرچه‏ ‏هرنوع‏ ‏خطی،‏ ‏اصولی‏ ‏دارد‏ ‏مثلااصول‏ ‏خط‏ ‏نسخ‏ ‏با‏ ‏ثلث‏ ‏و‏ ‏نستعلیق‏ ‏و‏ ‏شکسته‏ ‏نستعلیق‏ ‏و‏ ‏هما‏ ‏و‏ ... ‏فرق‏ ‏می‏ ‏کند‏ ‏و‏ ‏از‏ ‏آن‏ ‏طرف‏ ‏هم،‏ ‏هیچ‏ ‏دو‏ ‏خطی‏ ‏را‏ ‏نمی‏ ‏توان‏ ‏پیدا‏ ‏کرد‏ ‏که‏ 2 ‏خطاط‏ ‏و‏ ‏یا‏ ‏حتی‏ 1 ‏خطاط‏ ‏نوشته‏ ‏باشند‏ ‏و‏ ‏این‏ 2 ‏مکتوب‏ ‏عین‏ ‏هم‏ ‏باشند‏. ‏پس‏ ‏در‏ ‏هر‏ ‏خطی،‏ ‏نوعی‏ ‏ابتکار‏ ‏و‏ ‏خلاقیت‏ ‏موجود‏ ‏است‏. ‏دوم‏: ‏حس‏ ‏زیبایی‏ ‏است‏. ‏انسان‏ ‏از‏ ‏آنجا‏ ‏که‏ ‏مخلوق‏ ‏خدا‏ ‏است،‏

 

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد